Niskowęglowodanowe oszustwo: Campbell walczy z mitami

 „Niskowęglowodanowe oszustwo” to krótka pozycja, której autorzy rozprawiają się z mitami związanymi z dietą wysokowęglowodanową.

Niskowęglowodanowe oszustwo

Niskowęglowodanowe oszustwo. Naukowa prawda o wysokobiałkowych i wysokotłuszczowych dietach

W „Niskowęglowodanowym oszustwie” T. Colin Campbell i Howard Jacobson przestawiają naukowe dowody na to, że fobia związana z cukrami nie tylko jest niepotrzebnym, sztucznie wykreowanym lękiem, ale jest niebezpieczna dla naszego zdrowia. W tym krótkim opracowaniu zawarli ważne informacje związane z wynikami badań, na których opierają się osoby promujące takie sposoby odżywiania jak dieta Atkinsa czy paleo. Wyjaśniają także, że nie wszystkie węglowodany są takie same, co entuzjaści diet wysokobiałkowych i wysokotłuszczowych zdają się ignorować.

Z opisu wydawcy:

Dobrze znamy powtarzane do znudzenia, niczym mantra hasła niskowęglowodanowe: „Chleb jest zły. Tłuszcz nie ma znaczenia. Prawdziwym powodem, dla którego nie możesz schudnąć, są węglowodany”.

Niskowęglowodanowy wszechświat, powołany do życia przez doktora Atkinsa, wciąż się rozrasta. Diety niskowęglowodanowe, od south beach i diety strefowej po kolejne, są nadal najczęściej wybierane przez miliony ludzi usiłujących pozbyć się zbędnych kilogramów. Marketingowe slogany mogą się od siebie różnić, ale wszystkie łączą dwa podstawowe założenia: potępienie węglowodanów i uznanie mięsa oraz tłuszczu za podstawowe źródła kalorii. Nawet ostatni krzyk mody – dieta paleo – choć kładzie większy nacisk na produkty pełnoziarniste, jest jedynie kolejną wariacją na temat węglowodanowej obsesji.

W książce Niskowęglowodanowe oszustwo dr T. Colin Cambell (autor Nowoczesnych zasad odżywiania oraz Ukrytej prawdy) naukowiec, który od dziesięcioleci wiedzie prym w zakresie nauk o odżywianiu, pokazuje, gdzie tkwi błąd w rozumowaniu entuzjastów diety niskowęglowodanowej.  Wyjaśnia skąd się wzięło przekonanie, że węglowodany są złe i dlaczego stanowisko to się utrzymuje, mimo ewidentnych dowodów przemawiających przeciwko tej teorii. Nie można do jednego worka wrzucić wszystkich rodzajów pożywienia, które z rozmachu określamy wspólną nazwą „węgle” – takie podejście ma istotne konsekwencje dla naszego odżywiania i związanego z nim dobrego samopoczucia.

Jeśli rozważasz stosowanie diety niskowęglowodanowej, przeczytaj najpierw tę książkę. Zmieni twój sposób myślenia o tym, co jesz i jak jeść powinieneś, by stracić na wadze i cieszyć się optymalnym zdrowiem teraz i w przyszłości.

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego diety, które diametralnie różnią się od siebie, przynoszą identyczne rezultaty lub obiecują takie samo działanie? Jak to jest, że wszyscy pomysłodawcy przypisują sobie doskonałe efekty, jeśli chodzi o zmniejszanie częstotliwości zachorowań na choroby serca, raka i cukrzycę typu 2, mimo że propagują różne diety? Która z diet może faktycznie powoływać się na wiarygodne dowody naukowe? Prezentowane przez Campbella w Niskowęglowodanowym oszustwie rozwiązanie jest bardzo konkretną i dobrze udokumentowaną propozycją, stojącą w opozycji do założeń diet Atkinsa, paleo i diety wysokobiałkowej. Od tej książki nie sposób się oderwać – pozwala ona zrozumieć istotę pełnowartościowej diety roślinnej. Jeśli stosujesz dietę paleo lub chcesz się o niej więcej dowiedzieć, dzięki książce Campbella spojrzysz na nią z odmiennego punktu widzenia. Jeżeli już przestrzegasz zasad pełnowartościowej diety roślinnej, Niskowęglowodanowe oszustwo pozwoli ci poznać zaplecze naukowe, jakie stoi za opracowaniem tego sposobu odżywiania.

Profesor Campbell to mistrz w swojej lidze. Wielokrotnie uczestniczył w najistotniejszych odkryciach w dziedzinie diety i odżywiania, dlatego doskonale zna wyniki badań na tym polu. Jego praca to lektura obowiązkowa, niezależnie od twoich obecnych poglądów.

Dr T. Colin Campbel, jeden z najwybitniejszych specjalistów z zakresu medycyny żywieniowej, po raz kolejny oddaje nam do rąk książkę, która wywraca do góry nogami mity dotyczące roli makroskładników zawartych w pożywieniu. Na codzień często spotykam ludzi, którzy nie chcą przyjąć tej nowej wiedzy – wyznawcy kultu mięsa i cukru nie chcą zmienić swej „wiary” – nie potrafią sobie wyobrazić życia pozbawionego obfitości produktów odzwierzęcych oraz tych zawierających cukier w najróżniejszych postaciach.
Nasi praprzodkowie – spożywali niewielkie ilości produktów zwierzęcych. W miarę zwiększania ilości i częstotliwości spożycia tych produktów, wzrastała częstotliwość chorób serca, chorób nowotworowych i wielu innych chorób przewlekłych. Dzięki ludziom takim jak Colin Campbell  wiemy, które pokarmy zapewniają długie i zdrowe życie, jesteśmy też świadomi, które z wyborów żywieniowych prowadzą do pogorszenia zdrowia.
Dobre zdrowie jest podstawą sukcesu zarówno w sferze zawodowej jak i prywatnej, a więc warunkuje osiągnięcie szczęścia. Wysiłek jaki włożymy w poprawę swojego zdrowia na podstawie zawartych w tej książce informacji opłaci się stukrotnie.
Dostosowując się do zaleceń Dr. Campbella zwiększamy swoje szanse na dłuższe życie w zdrowiu.

Lidia Trawińska, dietetyk,
założycielka Centrum Medycznego VIMED

Przeczytaj fragment za darmo:

Przeczytaj także recenzję VeganWorkout

Komentarze

comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>